Stort som litet företag, oavsett vilken företagsform du har är ditt uttryck viktigt. Av förståeliga skäl är det svårt att behärska copywriting och formgivning om du inte själv är expert på det. Till en början väljer du kanske ändå att göra mycket av det kreativa arbetet själv, men i längden kan detta bli dyrare eftersom det resulterar i ett otydligt varumärke samtidigt som du lägger ner onödigt mycket tid på att få till det. Låt proffsen göra sitt och nå hela vägen fram med ditt budskap.
Ett varumärke innebär mer än vad man tror
Hur många gånger har man inte hört påståenden som att det är busenkelt att göra en WordPress-sida eller en Powerpoint-presentation? Många. Eller den här: Jag behöver inte mer än Paint för att göra mina sociala medier-poster. Säkerligen kan man få saker att fungera en kort tid. Frågan är dock hur representativt materialet blir. För att exemplifiera kan en designbyrå Stockholm som rankar högt på grund av sin kompetens tillföra projekten mycket.
Den kunniga Stockholmsbyrån tar nämligen ett helhetstag om ditt varumärke och arbetar fram en profil, som bygger på faktiska data kring vad människor läser in i olika färger och former. Det är inte så att färgerna väljs på måfå, utan branschfolket vet att olika nyanser inspirerar till olika känslor och reaktioner. När en kommunikativ färg väl hittats följer nästa utmaning. Då gäller det att hitta kompletterande färger som lyfter fram huvudfärgen ännu mer. Här kommer bland annat klassisk färglära in i bilden.
Det går att mäta andras intryck av profilen
Det är inte alls ovanligt att en något större designbyrå i Stockholm sitter på många olika kompetenser, och där varje medarbetare fyller sin egen roll. Att kunna mäta och läsa av hur andra interagerar med ditt varumärke är fullt görligt. Det är dock en alldeles särskild kompetens, och att sedan kunna skapa något konkret utifrån resultaten är en specialitet i sig.
Beroende på var du placerar bild och text, färg och form på exempelvis en webbplats kan du driva in fler kunder. Vissa texter och färger uppmuntrar till fler köp än andra. Det kan också vara så att du helst vill ha ett varumärke som inger förtroende, detta har sitt eget färg- och formspråk.
Byrån hjälper dig kommunicera varumärket effektivt
Som lekman är det inte helt enkelt att navigera sig fram i kommunikationen, liksom i när, var och hur den brister eller lyckas. Tack vare sin samlade kompetens kan en designbyrå i Stockholm sannolikt förutse vägen framåt, innan du pumpar in allt du har i varumärket. Ännu ett skäl att anlita en för hjälp!
Sammanfattningsvis hjälper en designbyrå dig att mäta andras upplevelser av din varumärkesprofil på bland annat din webbplats. Den data som samlas in används sedan för att ta fram en ännu starkare profil som också ligger i linje med det budskap du vill framföra.