I dagens uppkopplade tillvaro är det för de flesta företag en nödvändighet att ha en tydlig närvaro på internet. Det gäller särskilt för de företag som säljer sina tjänster eller produkter via internet, men också andra företag måste på ett eller annat sätt vara synliga och tillgängliga via webben. Många mindre företag väljer att själva hantera sina internetsatsningar, i form av till exempel webbplatser eller internetmarknadsföring, men detta blir i de flesta fall en mindre lyckad lösning. En betydligt bättre lösning är att inleda ett långsiktigt samarbete med en webbyrå.
Välj en webbyrå med bred kompetens
När du ska välja en webbyrå för ditt företag bör du fokusera på väletablerade webbyråer med en bred kompetens. Den ideala lösningen för dig som företagare är att webbyrån kan hantera allt som rör ditt företags verksamhet på internet. Oavsett om det är fråga om att skapa en webbplats, bedriva marknadsföring via sociala medier eller genomföra en marknadsföringskampanj via e-post, ska webbyrån kunna utföra arbetet eller i vart fall vägleda din personal så att den kan utföra vissa uppgifter.
Att endast anlita en webbyrå kommer att underlätta ditt arbete avsevärt samtidigt som du håller nere kostnaderna. Att ha flera leverantörer för olika aktiviteter på internet är ytterst sällan en lyckad affär och något som dessutom ofta utmynnar i missförstånd och även konflikter mellan leverantörerna.
Löpande samarbete är att föredra
Vill du ha en bra avkastning på de pengar som ditt företag investerar på internet bör du så långt som det är möjligt undvika korta och avgränsade projekt. I stället bör fokus vara på ett kontinuerligt samarbete där webbyrån utför de konkreta åtgärder som behövs men även ger löpande råd och tips om hur du kan förbättra din närvaro på internet. Genom ett löpande samarbete får du tillgång till webbyråns samlade kompetens på ett helt annat sätt än om du endast anlitar byrån för punktvisa insatser.